Logo Pixelzebra Business Central
04 november, 2019

Wat is Business Central en wat is het verschil met Dynamics NAV?

terug naar overzicht

Zoals u ongetwijfeld weet is de naam van laatste versie van Microsoft Dynamics NAV veranderd naar Microsoft Dynamics 365 Business Central. Maar Business Central was er al als product in de cloud. Dus wat is er nou eigenlijk veranderd? Is het meer dan de productnaam?

‘NAV in de cloud’

Business Central is in het voorjaar van 2018 geïntroduceerd als ‘NAV in de cloud’. De reden hiervan was dat het toen de eerste volledige cloud versie was van Dynamics NAV. Het doel? Microsoft sterk positioneren als leverancier van boekhoudsoftware en ERP-systemen voor MKB-bedrijven, aangezien steeds meer bedrijven een financiële software gebruiken in de cloud. Microsoft kon op dat moment concurreren met andere leveranciers van softwares in de cloud, zoals Oracle NetSuite.

De ontwikkeling van Business Central

Om de ontwikkeling van NAV naar Business Central te begrijpen, hoeft u niet verder te kijken dan Office 365 en het feit dat Microsoft sinds de lancering hiervan is blijven doorgaan met het verkopen van Office 2016, en nu Office 2019, als een lokale software, die uitgebreid en aangepast kan worden naar de behoeften van de gebruiker.

Het downloadbare model van Office 2016 en Office 2019, waarmee u als eigenaar de software oneindig kan gebruiken totdat deze verouderd is of niet langer ondersteund wordt, staat in contrast met het in de cloud model Office 365. Office 365 heeft regelmatig updates en upgrades beschikbaar voor elke gebruiker van een doorlopend abonnement. Office 365 is scherp geprijsd en het is duidelijk dat Microsoft graag zou willen dat iedereen er gebruik van maakt. Toch wordt niemand daartoe gedwongen.

Microsoft hanteert een vergelijkbare aanpak met Business Central. Net als NAV kunt u Business Central aanschaffen als een eeuwigdurende licentie, waarbij de software wordt gedownload op uw lokale server. Maar Business Central is ook beschikbaar in de cloud met een abonnement. Net als bij Office bent u niet verplicht om naar de cloud te gaan, maar Microsoft doet een aantrekkelijk aanbod aan MKB-bedrijven om dit te doen, met aantrekkelijke prijzen en eenvoudige installaties en instellingen.

Als we naar de versies kijken is Business Central Essentials vergelijkbaar met het Dynamics NAV Starter Pack. Business Central Premium biedt verbeterde functies, zoals Dynamics NAV Extended dat heeft. Maar gebruikerslicenties voor Business Central zijn anders.

Gebruikerslicenties

Dynamics NAV heeft al lange tijd eeuwigdurende licenties op basis van het aantal totale gebruikers. Stel dat u een licentie kocht voor 20 gebruikers en er slechts 10 gebruikte, was u uw geïnvesteerde bedrag kwijt. De huidige SPLA-huurlicenties (Services Provider License Agreement) voor cloud hosting zijn gebaseerd op specifieke gebruikers, d.w.z. een licentie op basis waarbij specifieke werknemers NAV kunnen gebruiken. U kan op elk moment een licente voor een gebruiker aan- en uitzetten.

Deze zogeheten gebruikersbenadering is de standaard voor andere Microsoft-producten en is de enige manier waarop Business Central licenties te verkrijgen zijn. Het maakt hierbij niet uit of u als gebruiker een permanente licentie aanschaft of een abonnement afsluit.

Uw bedrijf en Business Central

Heeft u interesse in Business Central voor uw bedrijf of wilt u graag meer informatie ontvangen? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Pixelzebra Solutions Directie Mark Landman
Geschreven door Mark Landman
Directeur

“Vanuit mijn ervaring ben ik ervan overtuigd dat het werkt om ERP-projecten echt anders te benaderen. Niet vanuit de technologie, maar vanuit de onderneming: welke vraag, welk probleem kunnen we oplossen? En vervolgens te kijken hoe we een slim proces en standaardsoftware zo goed mogelijk op elkaar kunnen laten aansluiten."