Logo Pixelzebra Business Central
20 november, 2019

Blijf up to date door uw Business Central software in de cloud

terug naar overzicht

Zoals u wellicht weet is Business Central ooit begonnen als de cloud versie van Microsoft Dynamics NAV. Na de update van oktober 2018 is Dynamics NAV veranderd in Business Central. Sindsdien is Business Central ook verkrijgbaar als software in de cloud als een downloadbare software op uw eigen server, zogenoemd on-premise.

Microsoft support

Heeft u momenteel een ERP-oplossing van Microsoft on-premise? Of denkt u erover na om Business Central op uw eigen server te downloaden en niet te gebruiken in de cloud? Het is belangrijk om te weten dat Microsoft altijd de laatste 3 versies van de software blijft supporten. Vroeger was het zo dat Dynamics NAV elk jaar een nieuwe update kreeg en zo ontving u 3 jaar lang support, zonder over te stappen naar een nieuwe versie. Inmiddels brengt Microsoft elk half jaar een nieuwe versie uit van Business Central. Dit betekent dat elke versie slechts 1,5 jaar support ontvangt met regelmatige bug fixes.

Legacy software risico’s

Kort gezegd betekent het dat u minimaal eenmaal per 1,5 jaar moet overstappen naar een nieuwe versie van Business Central. Doet u dit niet? Dan maakt u gebruik van een verouderde software zonder support en zonder bug fixes, een zogenoemd legacy system. In principe blijft uw systeem natuurlijk werken, maar er zijn wel een aantal risico’s als u blijft werken met een legacy software:

  1. Meer kans om slachtoffer te worden van een datalek of cyberaanval;
  2. Niet correct werkende software of prestatieproblemen en u moet mogelijk regelmatig handmatig problemen oplossen;
  3. Niet compliant zijn tijdens een audit. Hier zijn uw aandeelhouders en accountant gevoelig voor en u kan zelfs een aantekening op uw jaarrapport verwachten.

Business Central in de cloud

Natuurlijk wenst u geen problemen met uw software en kan het erg vervelend zijn als uw organisatie eens per 1,5 jaar moet overstappen naar een nieuwe versie. Heeft u al eens nagedacht om Business Central te gebruiken in de cloud? Het is een simpele oplossing om de verplichte updates uit te weg te gaan. Business Central in de cloud is een online systeem, welke automatisch updates ontvangt op basis van de laatste technieken, standaarden en wetgeving. Wilt u Business Central toch on-premise blijven gebruiken? Houd dan de halfjaarlijkse updates goed in de gaten.

Business Central voor uw bedrijf

Wilt u Business Central in de cloud aanschaffen voor uw bedrijf? Of wilt u meer informatie? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Pixelzebra Solutions Directie Mark Landman
Geschreven door Mark Landman
Directeur

“Vanuit mijn ervaring ben ik ervan overtuigd dat het werkt om ERP-projecten echt anders te benaderen. Niet vanuit de technologie, maar vanuit de onderneming: welke vraag, welk probleem kunnen we oplossen? En vervolgens te kijken hoe we een slim proces en standaardsoftware zo goed mogelijk op elkaar kunnen laten aansluiten."