Logo Pixelzebra Business Central
13 november, 2019

5 tips om uw Business Central omgeving uit te breiden zonder problemen

terug naar overzicht

Een van de voordelen van het gebruik van Business Central is dat de software eenvoudig uit te breiden is. U bepaald zelf wat u nodig heeft. Wilt u momenteel de software uitbreiden of bent u van plan dat op korte termijn te doen? Als u al enige tijd werkt met Business Central, bent u ongetwijfeld bekend met de app store. Met het downloaden van een app bereidt u eenvoudig uw software uit. In principe kan u een app aanschaffen zonder uw partner in te schakelen.
 

 
Maar bent u ook bekend met de risico’s hiervan? Natuurlijk is het fijn dat u met de aanschaf van een nieuwe app uw software uitbreid naar uw behoeften. Het betekent wel dat uw software verandert en op een onverwachte manier kan gaan reageren. Hoe dat komt? Alle apps in de app source integreren op basis van een soort abonnement structuur met de basis software. In de basis zit er op een aantal plekken een soort haakje, die vrij is om de software uit te breiden met een downloadbare app. Het lastige hierbij is dat het vooraf onbekend is in welke volgorde deze apps worden geplaatst.

We snappen als geen ander hoe vervelend het is als uw Business Central systeem plots niet meer goed werkt. Om dit te voorkomen hebben we voor u 5 tips die ervoor zorgen dat uw systeem correct blijft werken, als u deze wil uitbreiden met een nieuwe app.

1. Test de app in de Sandbox omgeving samen met de andere apps

De enige manier om zeker te weten dat de nieuwe app die u wil gebruiken juist werkt in uw huidige Business Central omgeving, is om het te testen in de Sandbox omgeving. Zo komt u erachter of de nieuwe app correct werkt in combinatie met de andere apps, voordat u de app in uw live omgeving gaat gebruiken.

2. Schaf niet te veel verschillende apps aan voor dezelfde functie

Business Central werkt het beste als u slechts een app aanschaft voor een bepaalde functie. Zorg dat u een keuze maakt welke app u wil gebruiken voor bijvoorbeeld verkooporders. Zo concurreren de programma’s niet met elkaar. Bent u niet tevreden over een huidige app? Stap dan over naar een andere, maar vermijd gelijktijdig gebruik van beide apps.

3. Kies zoveel mogelijk voor onafhankelijke apps

Zorg dat u niet te veel apps installeert die enkel werken in combinatie met een andere app. Het is het beste om te kiezen voor onafhankelijke apps. Als er een probleem is met een bepaalde functie in een bepaalde app, gaat dat niet ten koste van uw andere functies in andere apps.

4. Bereid uw live omgeving uit met maximaal 1 app tegelijk

Zoals eerder genoemd is het verstandig om uw nieuw geïnstalleerde app eerst te testen in de Sandbox omgeving. Als u dat gedaan heeft, bereid uw live omgeving dan met maximaal 1 app tegelijk uit. Als u meerdere nieuwe apps wil installeren, test u die vervolgens eerst weer in de Sandbox omgeving. Zo weet u zeker dat uw live omgeving correct blijft werken.

5. Overleg met je BC partner of leverancier van de app

Natuurlijk is het altijd verstandig om contact op te nemen met uw Business Central partner als u opzoek bent naar een uitbreiding. Uw partner kan u de juiste app adviseren en heeft de juiste kennis om ervoor te zorgen dat uw BC omgeving juist blijft werken.

Business Central voor uw bedrijf

Wilt u uw Business Central software uitbreiden of aanschaffen? Neem contact met ons op en we helpen u verder.

Neem contact op

Pixelzebra Solutions Directie Mark Landman
Geschreven door Mark Landman
Directeur

“Vanuit mijn ervaring ben ik ervan overtuigd dat het werkt om ERP-projecten echt anders te benaderen. Niet vanuit de technologie, maar vanuit de onderneming: welke vraag, welk probleem kunnen we oplossen? En vervolgens te kijken hoe we een slim proces en standaardsoftware zo goed mogelijk op elkaar kunnen laten aansluiten."